نام سمی که در برنج پخته وجود دارد

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص " سمی در برنج پخته " با وبسایت برنج خالص ایرانی همراه باشید.

سمی در برنج پخته موضوعی است که شاید به گوش شما خورده باشد. افرادی هستند که حتی آشنایی با این سم در برنج ندارند ولی بر این باورند که برنج پخته ی  مانده، بعد یک روز آن هم در دمای اتاق، انسان را مریض می کند. برای همین  بیشترین چیزی که خانواده به فرزند خود می آموزد این مورد است که غذای مانده حتما باید در یخچال نگهداری شود.

 در یکی از مطالعاتی که انجام شده است یک فرد بعد از مصرف برنجی که 5 روز مانده بوده است فوت کرد. سم در برنج پخته سیستم گوارشی را مختل می کند و باعث مرگ می شود، به این منظور می خواهیم در این مقاله شما را با سمی بنام باکتری باسیلوس سرئوس بیشتر آشنا کنیم تا شما و عزیزانتان با رعایت نکاتی دچار این مسمومیت نشوید.

سم در برنج پخته چگونه تولید می شود؟

کشور ما جز کشورهایی است که همیشه مصرف برنج در اولویت خانوار ها بوده است. عطر و طعم برنج و پلو هایی که پخته می شود از بهترین غذا ها می تواند باشد. بخاطر انواع خورشت هایی که همراه برنج در شهر های مختلف ایران پخته می شود برنج سر سفرهی ایرانی ها همیشه بوده است. اما در این میان اگر بهداشت در پخت رعایت نشود، خطر مسمومیت با سم باکتری باسیلوس سرئوس گریبان گیر خانوار خواهد شد.

منظور از بهداشت در نوع شستشو و نگهداری بعد پخت برنج می باشد؛ چرا که اگر بعد از پخت غذا برنج مانده در شرایط نامطلوب نگهداری شود شرایط برای رشد باکتری فراهم شده و در این صورت خطر مسمومیت بالا خواهد بود.  

راه حل برای جلوگیری از ایجاد سمی در برنج پخته

برای جلوگیری از تولید سم در برنج بهتر است برنج باقی مانده بعد از سرد شدن  و حدود یک ساعت بعد به داخل یخچال منتقل شود ؛چرا که این باکتری نمیتواند در شرایط دمایی یخچال رشد کند. همچنین  برنج مانده تا یک و نهایتا دو روز مصرف شود. برنج پخته شده اگر در دمای اتاق بماند این باکتری رشد کرده و گرم کردن دوباره و مصرف آن باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد.

علائم مسمومیت با سم برنج

بعد از مسمومیت می توان علائمی مثل اسهال، استفراغ و... دیده می شود البته این علائم در مدت 6 تا 15 ساعت بعد خوردن غذا در فرد مشاهده می شود.

دل درد، سرگیجه و استفراغ علائم ابتدایی بیماری هستند.  فرد بعد مسمومیت به جای ترس و نگرانی  باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کند و تحت درمان باشد.

 کلام آخر

در قاره ی آسیا بخاطر مصرف زیاد برنج خیلی ها با مشکل مسمومیت با سمی در برنج پخته رو به رو هستند.

برای مواجه نشدن با این موضوع باید به نگهداری  و گرم کردن دوباره ی برنج پخته توجه کنید. طبق بررسی ها در یک خانواده بر اثر مسمومیت با سمی در برنج پخته یک نفر جان خود را از دست داد و بقیه راهی بیمارستان شدند. پس اگر می خواهید غذای مانده را مصرف کنید باید در نگهداری آن دقت کنید. بهتر است بسته به نیاز خانوار برنج پخته مصرف کنید چرا که نمیتوان اطمینان حاصل کرد که برنج پخته به درستی نگهداری خواهد شد. با انجام چندین نکته در گرم کردن و نگهداری می توانید از این مسمومیت خطرناک دور بمانید.

از اینکه تا پایان محتوا با وبسایت برنج خالص ایرانی همراه بودید سپاسگزاریم ...